Moja manželka je psychologička a robí aj testy psychickej spôsobilosti pre vodičov kamiónov a autobusov.

Po Vianociach bola nejaká smutná a unavená.
Pýtam sa jej, čo ju v poslednom čase rozrušilo. Odpovedala, že vodič, ktorého výsledky testov boli v hraničnom pásme (test nepovedal ani Áno, ani Nie). Vraj sa to niekedy stane vodičom, ktorí testovanie berú na ľahkú váhu, alebo majú z testov priveľkú trému.
 
Ak by chcela žiť jednoduchý život, mohla to uzavrieť s tým, že neprešiel. Ona sa ale rozhodla dať mu ešte jednu šancu, aby si to mohol opraviť. Inak by prišiel o prácu vodiča a musel by rok čakať, než by mohol prísť na testy znova.

 

Zatelefonovala mu a ponúkla, nech si príde ten test zopakovať. A on na ňu zaútočil, prečo tie testy trvajú tak dlho, že pred piatimi rokmi to mal za tri hodiny hotové a teraz sa to tak vlečie.

Opýtal som sa jej:
- „Vie ten vodič, že v teste je tesne pod čiarou a ty mu dávaš druhú šancu?“
- „Asi som mu to veľmi nezdôraznila,“ odpovedala.
- „Prečo si mu rovno nepovedala, že test nespravil?“
- „Nechcela som mu pokaziť Vianoce.“
- „Nechcela si pokaziť Vianoce ty jemu, tak pokazil Vianoce on tebe. A teraz sa trápiš nad tým, že mu robíš láskavosť a on ti za to ešte vynadá. Akú rolu si voči nemu hrala, keď si mu ponúkla možnosť znova urobiť ten test?“
- „No jasné, zase PODPOROVATEĽA*.“
 

Pokračoval som v koučovaní manželky ďalšou otázkou:

- „Akú rolu by bolo vhodné hrať v prípade, že chceš šoférovi dať druhú šancu a nechceš, aby ti to otrieskal o hlavu?“
- „Mala som hrať rolu DIREKTORA*. Ten by neúspešnému vodičovi povedal, že testy nespravil. Ak si myslí, že vtedy nemal svoj deň, môžete si ich za poplatok zopakovať.“
- „Ale to by bolo od teba kruté a pokazila by si mu tým Vianoce.“
- „Môže sa mu to javiť ako kruté, ale to je jeho vec, že prišiel na testy pred Vianocami. Mojou prácou je nepustiť za volant kamióna vodičov, ktorí na to psychicky nemajú. A že sa im to nebude páčiť, keď testami neprejdú, s tým treba počítať.

Teraz mi došlo, že ja som riešila jeho problém, nie svoj. Nenechala som ho, aby si ho vyriešil on sám. Namiesto toho som mu nanútila svoje riešenie a to ma tak vyčerpávalo. Na budúce nebudem žiadnemu vodičovi robiť opatrovateľku. Poviem mu, ako sa veci majú a on nech sa rozhodne sám, ako ďalej. “
 

Manželka pookriala a hneď bola veselšia. Toto koučovanie bolo pomerne rýchle. Už pred časom sme sa pri koučovaní dopracovali k tomu, že hlavný dôvod, prečo robí psychologičku je ten, že chce ľuďom pomáhať.

Takí ľudia často hrajú rolu PODPOROVATEĽA, ktorý iným ľuďom prejavuje porozumenie a podporu. Pri testovaní vodičov sa naopak pre niektorých stáva poslom zlých správ. Ak bude pri tom empatická, tak ju neúspešní vodiči prevalcujú. Tu je dobré hrať rolu DIREKTORA.
 

* Označenia PODPOROVATEĽ, DIREKTOR, TRIEDIČ a BAVIČ sú označenia prirodzenej motivácie ľudí. Tá popisuje, na čom tým ľuďom v určitých situáciách záleží, ako sa správajú k iným ľuďom, aké role v živote zastávajú.

DIREKTOROVI napríklad veľmi záleží na výsledkoch a vôbec ho nezaujíma, ako sa cítia ľudia okolo neho. Ak je treba pre dosiahnutie výsledku stúpiť ľuďom na otlak, tak to pre istotu urobí dvakrát. Ak človek stále zastáva rolu DIREKTORA, ľudia ho nemajú radi a vyhýbajú sa mu.

PODPOROVATEĽOVI naopak veľmi záleží na tom, ako sa cítia iní ľudia a chce všetkým pomáhať riešiť ich problémy. Je pripravený vypočuť ich, podať im pomocnú ruku. Iní ľudia ho za to obvykle majú radi. Ak ale pri svojom pomáhaní natrafí na človeka, ktorý práve zastáva rolu agresívneho DIREKTORA, ten ho ako PODPOROVATEĽA prevalcuje a on príde „za dobrotu na žobrotu“.
 

Typ motivácie (rola) PODPOROVATEĽ často prevláda u psychológov a iných pomáhajúcich profesií. Ak PODPOROVATEĽ prevláda u šéfa, alebo kontrolóra, často mu jeho podriadení, či klienti prerastú cez hlavu. To sa stalo aj mojej manželke, keď začala riešiť vodičov problém, namiesto svojho. A to ju tak vyčerpávalo.
 

Pre úspešné vedenie ľudí, ale aj pre dosahovanie svojich cieľov je dobré vedieť určovať motivačný typ ľudí – aké role obvykle hrajú (zastávajú). Je tiež dobré vedieť striedať role, ktoré hráme my. Pomôže nám to vybrať si v rôznych situáciách takú rolu, ktorá je pre dosiahnutie nášho cieľa najlepšia. Toto a veľa iných zaujímavých vecí sa dozviete na školení:

Tajomstvo motivácie ľudí odhalené.

Bratislava, štvrtok 6.2.2014
Praha, štvrtok 20.3.2014.
Viac informácií a prihlášku nájdete tu >>>

 

Alexander Birčák
Prajem Vám úspešný deň.
 
RNDr. Alexander Birčák
Konateľ spoločnosti a lektor
 
Albisa s.r.o.
Mob: +421 904 864 912
 

PS: Otvorené školenia v roku 2014:

Bratislava,

Hotel Holiday Inn, školenie a pracovné materiály sú v slovenčine.

pondelok 3.2.2014, Pozor, manipulácia! 220,- €, čítajte viac >>> NOVÉ!
ut.4.2. – str.5.2.14, Ako viesť ľudí s nadhľadom – leadership, 440,- €, čítajte viac >>>
štvrtok, 06.02.2014 Tajomstvo motivácie ľudí odhalené, 220,- €, čítajte viac >>>
št.13. – pia.14.3.14, Aktivizácia podvedomia pre osobný rozvoj a úspech, 440,- €,
. . prednáša Dr J. Zíka, česky, čítajte viac >>>
utorok, 01.04.2014., Čo robia úspešní, aby boli úspešní, 220,- €, čítajte viac >>>
str.2.4. – št.3.4.14., Presvedčivý a sebavedomý šéf – RÉTORIKA, 440,- €, čítajte viac >>>
po.14.7. – pia.18.7.14., Konverzačná hypnóza, 550,- €, čítajte viac >>>

Praha,

Hotel Fortuna West, školenie a pracovné materiály sú v češtine.

ut.18.3.-str.19.3.14, Ako viesť ľudí s nadhľadom – leadership, 440,- €, čítajte viac >>>
štvrtok, 20.3.2014, Tajomstvo motivácie ľudí odhalené, 220,- €, čítajte viac >>>
piatok, 21.3.2014., Pozor, manipulácia! 220,- €, čítajte viac >>> NOVÉ!
ut.27.5.-str.28.5.14 Presvedčivý a sebavedomý šéf – RÉTORIKA, 440,- €, čítajte viac >>>
štvrtok, 29.5.2014., Čo robia úspešní, aby boli úspešní, 220,- €, čítajte viac >>>
 

Školenia trvajú od 9.00 – 16.00 h.