Obchodovanie s bezdomovcom v električke.

„Včera ráno som išiel električkou do práce, keď si za mňa niekto prisadol. Asi niečo opekal, usúdil som podľa pachu dymu, ktorý ku mne dorazil. Za dymom ale dorazili aj iné zápachy. No nazdar, je to bezdomovec! Ten smrad sa nedal vydržať. Musel som vstať a odísť niekoľko krokov preč, kde som to už necítil. Úplne mi to pokazilo deň.“
 
Toto povedal účastník môjho školenia Ako viesť ľudí s nadhľadom. Zachovanie chladnej hlavy, vlastnej dobrej nálady a nadhľadu patrí k vodcovským schopnostiam, tak sme si tú situáciu rozobrali.
 
– „Prečo ti to pokazilo náladu?“ opýtal som sa ho.
– „Lebo smrdel a ja som nemal inú možnosť, ako sa vyhnúť jeho smradu, iba vstať a odísť.“
– „Cítil si sa bezmocný a porazený, však?“
– „Áno. “ prikývol.

Nepríjemné pocity porážky – prehry pociťujeme vtedy, keď máme jasnú predstavu (osvietené jasno), ako by mali veci vyzerať a tú predstavu sa nám nedarí naplniť. Jasná predstava nášho účastníka o riešení problému s bezdomovcom bola taká, že ten bezdomovec odíde preč a on si zostane ďalej v pohodlí sedieť na svojom mieste.
 
– „Prečo si toho bezdomovca neposlal preč, že smrdí?“ opýtal som sa ho.
– „To by som si koledoval, že mi vynadá, a možno ma aj opľuje. To by mi pokazilo deň ešte viac.“
– „Takže si vlastne nemal na výber a musel si odísť Ty.“ Konštatoval som.
 
Náš účastník považoval svoj únik od bezdomovca za prehru. Druhá možnosť – hádka s bezdomovcom mu dávala ešte menšie šance na úspech, ako tá prvá.
 
Pri riešení takýchto situácií je treba dosiahnuť SLOBODU MOŽNOSTÍ. To znamená, že potrebujeme pomenovať viac možností, ako sa dal problém riešiť. Možno si poviete, že náš účastník mal dve možnosti – utiecť, alebo bojovať. Lenže dve možnosti nestačia, potrebujeme aspoň tri možnosti.*
 
Začali sme spoločne hľadať ďalšie možnosti, ako riešiť zapáchajúceho bezdomovca v električke. Celkom sme sa dopracovali k takýmto možnostiam:
1. Vstať a odísť do bezpečnej vzdialenosti.
2. Požiadať bezdomovca, aby odišiel preč.
3. Poučiť bezdomovca, že by sa mal umývať a prať si odev, aby neobťažoval iných svojim zápachom.
4. Upozorniť vodiča električky na zapáchajúceho cestujúceho. Podľa Prepravného poriadku bude z prepravy vylúčený cestujúci, ktorý svojou nečistotou obťažuje spolucestujúcich.
5. Vystúpiť z električky a počkať na ďalšiu.
 
V ďalšom kroku sme sa pozreli na výhody jednotlivých riešení a cenu, ktorú by musel náš účastník za to zaplatiť:
1. Odísť od bezdomovca. Výhoda – smrad výrazne zoslabne, cenou je to, že musel vstať a urobiť pár krokov.
2. Poslať bezdomovca preč. Výhoda – bezdomovec by ho možno poslúchol (asi nie), cenou by bola hádka, možno pľuvanec navyše.
3. Poučiť bezdomovca o hygiene. Šanca na úspech ešte menšia, než v predchádzajúcom prípade, pravdepodobnosť hádky podobná, ako v predchádzajúcom bode.
4. Privolať vodiča. Šanca na zbavenie sa smradu závislá od povahy vodiča, cenou by bolo zdržanie električky a konflikt s bezdomovcom.
5. Vystúpiť z električky. Výhoda je úplné odstránenie smradu, cenou by bolo určité zdržanie.
 
Je pekné, keď sa nám podarí presadiť našu predstavu riešenia problému. Pocit víťazstva chutí veľmi sladko. Ak sa nám to nepodarí, čaká nás pocit porážky a bezmocnosti. Najneskôr vtedy je dobré pozrieť sa na riešenie problému ako na obchod: Za to, aby som niečo dostal, musím niečo zaplatiť.
 
Keď sa náš účastník pozrel na problém so zapáchajúcim bezdomovcom ako na obchod, prišiel na to, že z piatich riešení problému si intuitívne vybral ten najlacnejší. Komentoval to potom slovami: „Až teraz som si uvedomil, že som bol pri riešení toho problému mimoriadne úspešný. Každé iné riešenie by ma stálo oveľa viac námahy, času a nervov. A to mi vtedy za to nestálo.“
 
Psychológovia tejto technike hovoria REFRAMING (prerámovanie). Ak sa chcete dozvedieť viac o komunikácii a obchodovaní medzi ľuďmi, príďte na školenie:

Emočná inteligencia pre úspech v obchodovaní,

Praha, štvrtok 31.1.2013, Fotruna-West Hotel, Mrkvíčkova 2,
Vysoké Tatry – Kežmarok, štvrtok 14.3.2013, Albisa s.r.o., Hviezdoslavova 2.
Trvanie od 9.00 do 16.00 hod. čítajte viac…
 
Cena školenia je 220,- € / osoba.
Zľava 10% z ceny školenia platí pri zaplatení pred uzávierkou, ktorá je 14 dní pred konaním školenia.
 
Na každom školení je maximálne 12 osob, čo umožňuje individuálny prístup lektora k účastníkom. Prihláste sa preto čo najskôr: Prihláška…
 

 
Alexander Birčák
S pozdravom,

RNDr. Alexander Birčák
Konateľ spoločnosti a lektor
Albisa s.r.o.
Mob: +421 904 864 912
 
* Ako funguje sebamanipulácia k pocitu prehry a prečo potrebujeme aspoň 3 možnosti sa dočítate v knihe Príručka úspešných.
 
Bezplatnú e-ukážku z knihy si stiahnite tu…
Papierovú knihu si kúpte tu… AKCIA 1+1 ZDARMA!
 

P.S.: Najbližšie otvorené školenia Alexandra Birčáka:

Bratislava,

Hotel Holiday Inn, školenie a pracovné materiály sú v slovenčine.

ut. 26.2. – st. 27.2.2013, Ako riešiť konflikty s nadhľadom, čítajte viac…
št. 28.2. – pia. 1.3.2013, Ako viesť ľudí s nadhľadom – leadership, čítajte viac…

Vysoké Tatry,

Albisa s.r.o., školenie a pracovné materiály sú v slovenčine.

ut. 12.3.2013, Rozum a intuícia v podnikaní, čítajte viac…
st. 13.3.2013, Motivácia a manipulácia ľudí, čítajte viac…
št. 14.3.2013, Emočná inteligencia pre úspech v obchodovaní, čítajte viac…

Praha,

Hotel Fortuna West, školenie a pracovné materiály sú v češtine.
št. 31.1.2013, Emočná inteligencia pre úspech v obchodovaní, čítajte viac…
ut. 19.2.2013, Rozum a intuícia v podnikaní, čítajte viac…
st. 20.2.2013, Motivácia a manipulácia ľudí, čítajte viac…

8. januára 2013|

Zanechaj komentár