Zneužívajú ľudia vašu dobortu?

Človek je tvor spoločenský a prežitie každého z nás je svojim spôsobom závislé od pomoci – služieb iných ľudí. Preto sme od narodenia vychovávaní pomáhať iným ľuďom podľa hesla: „Dnes pomôžem ja tebe, zajtra ty mne.“ Väčšina ľudí má po prijatí služby potrebu sa nejako odvďačiť za poskytnutú pomoc. Ale nie vždy to je tak. Niektorí ľudia považujú pomoc od iných ľudí za samozrejmosť, za niečo, na čo majú nárok a čo si neváhajú vynútiť rôznymi prostriedkami.
 
Kedy mávame pocit, že iní ľudia zneužívajú našu dobrotu?
 
Vzťahy medzi ľuďmi sa dajú popísať ako transakcie. My niečo inému človeku dávame (vec, službu, peniaze, či podnet) a niečo od iného človeka dostávame. Ak od partnera v transakcii dostaneme niečo, čo chceme dostať, vtedy považujeme náš vzťah (transakciu) za úspešnú. Ak dostaneme niečo, čo nechceme, alebo ak nedostaneme nič, vtedy máme pocit, že sme boli zneužití.
 
Ľudia, ktorí zneužívajú našu dobrotu to dosahujú s pomocou manipulácie. Buď nám poskytujú zavádzajúce informácie (klamú), zastrašujú, alebo nás emočne vydierajú. Keď pre nich nakoniec urobíme, čo od nás chceli, máme z toho zlý pocit. Zdá sa nám, že vždy iba dávame a nikdy nedostávame späť. Alebo nás dotyčný vyhľadá, iba ak niečo od nás potrebuje, inak sme mu ľahostajní.
 
Takýto prípad sa stal riaditeľovi marketingu istej veľkej spoločnosti, ktorá pre svojich klientov každý rok pripravila veľmi pekné nástenné kalendáre. Jeho známa, lekárka, si na neho vždy spomenula pred koncom roka a išli spolu na kávu. Naposledy sa stretli pri káve rok po jeho odchode z tej spoločnosti. Ona ako keby nechtiac spomenula ich tradične pekné kalendáre. A bola prekvapená, že už tam nepracuje. Keď jej po nejakej dobe bývalý riaditeľ zavolal, jej prvá veta bola: „Čo potrebuješ?“
 
Riaditeľka istej obchodnej firmy mi popísala prípad svojho obchodného zástupcu, ktorý u nej pracoval už štyri roky. Z počiatku bol veľmi aktívny, navštívil aj 5 – 6 klientov denne. Posledný rok poklesol počet navštívených klientov na 3 – 4 denne. A poklesli aj jeho obchodné výsledky. Zato sa zvýšili jeho požiadavky na plat. Riaditeľka dokonca pomocou GPS zabudovanom v služobnom automobile zistila, že si vykazuje súkromné cesty ako služobné. Preto mu pred Vianocami nevyplatila žiadne prémie. Na vianočnom posedení na ňu obchodný zástupca vyrukoval s tým, že nemá za čo žene a deťom kúpiť darčeky, ako sa on pre firmu snaží, a ako mu je trápne, že jeho manželka zarába viac než on. Typické emočné vydieranie. Riaditeľka mu nakoniec prémie vyplatila s tým, že sa musí od nového roka zlepšiť.
 
Myslíte, že sa obchodný zástupca po novom roku zlepšil? Nie, nezlepšil. Riaditeľka mala pocit, že zneužil jej dobrotu a tak mu v marci dala výpoveď. Ponaučením pre ňu bolo, že na budúce si musí so svojimi zamestnancami lepšie dohodnúť kontrakt na požadovanú prácu a odmenu.


Zvláštny druh zneužívania našej dobroty sa vyskytuje pri predaji tovaru.
Často k nám naši priatelia pristupujú ako k bohatým príbuzným, ktorí majú povinnosť poskytovať im svoje tovary zadarmo, alebo za veľkoobchodnú cenu.

„Veď si to dáš do nákladov,“ počujeme často. Asi si neuvedomujú, že na to, aby sme to mohli dať do nákladov, musíme najprv niečo zarobiť. Dobrým riešením môže byť dať známemu symbolickú „priateľskú zľavu“, alebo zákaznícku zľavovú kartu, ak takú máme.

Obdobné, ako s predajom tovaru to je v sfére služieb.
Niektorí príbuzní a známi k nám pristupujú tak, že naše služby dostanú samozrejme zadarmo. Ak je to raz za čas, s tým by sa možno dalo nejako vyrovnať. Horšie je, ak si dotyční postavia svoje podnikanie na tom, že budú naše služby využívať zadarmo stále. To už nás čaká nepríjemný obchodný rozhovor, po ktorom nás možno niekto prestane považovať za priateľa, či príbuzného. Ak je pre tých ľudí podmienkou priateľstva, že im budeme zadamo zarábať peniaze, je otázka, či vtedy máme za čím ľutovať.

Ďalšou kapitolou zneužívania našej dobroty je zamestnávanie príbuzných a priateľov.
Kým si plnia požadované úlohy, tak je to v poriadku. Horšie je, ak si ich neplnia. To sa stalo riaditeľovi jednej firmy, keď zamestnal syna z prvého manželstva svojej súčasnej manželky. Syn, ktorému pôvodne chcel odovzdať svoju riaditeľskú stoličku, svojím flákaním úplne rozvrátil pracovnú morálku ostatných zamestnancov. A riaditeľa donútil najprv si pohovoriť s manželkou (jeho matkou) a potom mu dať výpoveď. Pre riaditeľa to bola nepríjemná skúsenosť, ale svoje rozhodnutie neľutuje.

A čo ak vaši známi chcú, aby ste im poskytli nejakú službu mimo pracovnú dobu? Raz za čas to možné je, ak to ale prekročí únosnú mieru, môže Vás to poriadne obťažovať.

To sa stalo aj personálnej riaditeľke jednej veľkej spoločnosti, ktorá býva v rodinnom dvojdome s rodičmi na predmestí. V okolí sa rozkríklo, kde pracuje, a tak jej často podvečer vyzváňajú pred dverami známi a známi jej známych s prosbou o vybavenie zamestnania. Našu riaditeľku to obťažovalo a tak to skúšala najprv po dobrotky – otvorila dvere a požiadala ich, nech ju oslovia v pracovnej dobe. To ale nebol dobrý nápad, tí ľudia to na ňu hneď rozbalili aj cez bráničku. Nápis na zvončeku, že nemajú zvoniť po 17.00 hod. prosebníci nebrali vážne, veď pre nich to bolo veľmi dôležité. Naša riaditeľka prikročila k radikálnemu kroku – odpojila zvonček.

Prosebníci to ale nevzdali – keď im nikto neotváral u riaditeľky, pre istotu to vyskúšali pri vedľajších dverách u jej rodičov.

Jej rodičia sú na dôchodku, takže rozhovory s ľuďmi, ktorí tak nutne potrebujú ich dcéru sa stali zaujímavým spestrením ich zaslúženého odpočinku. A ochotne rozdávali telefónne číslo na jej mobil, na ktorý prosebníci volali – akože inak, po pracovnej dobe. Znechutená riaditeľka si nakoniec zmenila číslo mobilu, ale tej kalvárii aj tak nebol koniec. Prosebníci sa začali sťažovať jej rodičom, že sa jej nemôžu dovolať a rodičia to začali dcére vyčítať, že je na tých ľudí krutá.

Pri našej konzultácii s pani riaditeľkou vyplynulo, že ju trápia výčitky rodičov za jej kruté správanie sa k prosebníkom. Opýtal som sa jej, v čom je jej správanie kruté?

– V tom, že oni odo mňa chcú nejakú službu a ja im ju odmietam poskytnúť, aj keď to je moja práca.
– K čomu bolo dobré, keď ste odpojili zvonček pri dverách a zmenili číslo mobilu?
– K čomu? K tomu, že som si po práci mohla konečne oddýchnuť.
– Akým spôsobom reagovali prosebníci na vašu potrebu si po práci odpočinúť?
– Vôbec nebrali ohľad, že si chcem po práci odpočinúť. Oni boli vlastne krutí na mňa.
– Ak nebrali ohľad na vaše pocity oni, prečo by ste mali brať ohľad na ich pocity vy? Je to váš čas a vaša energia, ktorú tej práci venujete. A záleží na vás, aké si k tomu stanovíte podmienky. Buď ich splnia a vašu službu dostanú, alebo ich nesplnia a nedostanú nič. Odmietli ste im pomoc úplne?
– Nie, stále ma môžu osloviť v pracovnej dobe v práci.
– Takže vaše správanie nie je kruté, vy tým ľuďom neubližujete náročky, pre svoje potešenie. Vy si len chránite svoje súkromie, aby ste mohli túto prácu vykonávať dlhodobo. Ak by ste sa zrútili od prepracovania, nemali by ste z toho úžitok ani vy, ani vaša firma, ani uchádzači, ktorí splnia podmienky pre využite vašich služieb.

Ak niekto odmieta splniť podmienky pre využitie vašich služieb, tak je to jeho problém. Vaše správanie napĺňa definíciu bezemočného správania – neberiete ohľad na emócie ľudí, ktorí porušujú pravidlá pre získanie vašich služieb. Zato ľudia, ktorí neberú ohľad na vaše súkromie a napriek upozorneniam vás vo voľnom čase obťažujú krutí sú. Ak by ste im v tom nezabránili, tak by vás i naďalej okrádali o váš voľný čas.

Pani riaditeľku tento pohľad na vec upokojil a viditeľne sa jej uľavilo.

 
Ako sa teda brániť zneužívaniu našej dobroty? Užitočné je vedieť včas odhaliť, kedy nás niekto manipuluje.
Viac o tom sa dozviete na našom školení:

MOTIVÁCIA A MANIPULÁCIA ĽUDÍ,

Čítajte viac…
 
Ďalšou užitočnou schopnosťou je schopnosť orientovať sa v emóciách pri uzatváraní obchodu. Viac sa o tom dozviete na školení:

EMOČNÁ INTELIGENCIA PRE ÚSPECH V OBCHODOVANÍ,

Čítajte viac…
 
Treťou užitočnou schopnosťou pri predchádzaní zneužívania našej dobroty je schopnosť zvládať konflikty, ktorú si môžete rozvinúť na školení:

RIEŠENIE KONFLIKTNÝCH SITUÁCIÍ,

Čítajte viac…
 
Tieto, a iné školenia môžeme realizovať aj pre zamestnancov Vašej spoločnosti ako uzavreté školenie. Napíšte nám prosím počet pracovníkov, ktorých plánujete preškoliť a my Vám pošleme cenovú ponuku školenia.
 
 
S pozdravom

RNDr. Alexander Birčák
Konateľ spoločnosti a lektor

Albisa s.r.o. čítajte viac…
Mob.: +421 904 864 912
www.albisa.sk

22. apríla 2012|

Zanechaj komentár