Prečo ľudia nepodvádzajú, aj keď môžu?

Aj keď sa často dozvedáme o korupcii, spreneverách a podobných ekonomických škandáloch, existuje len málo serióznych výskumov o ekonomickej kriminalite. Dôvod? Nemáme žiadne použiteľné údaje. Dozvieme sa vždy iba o pár prípadoch, ktoré sa prevalia. Väčšina ľudí, ktorí spreneveria peniaze si žijú pokojný a teoreticky šťastný život.
 
Výnimkou pri tomto skúmaní je príbeh Paula Feldmana, ktorý obchodoval s hamburgermi.
 
Paul Feldman od roku 1962 pracoval na ministerstve obrany USA ako vedúci oddelenia. Medzi kolegami bol ale známy skôr ako „chlapík s hamburgermi“. Tento titul získal vďaka tomu, že z počiatku svojich podriadených za pracovné úspechy odmeňoval tak, že im priniesol do práce hamburgery. Potom sa z toho stal zvyk – nosil im ich každý piatok. Keď sa to dozvedeli kolegovia zo susedných oddelení, tiež chceli hamburgery. Ku koncu prinášal Feldman do práce okolo 200 hamburgerov týždenne. Aby to neplatil zo svojho vrecka, postavil vedľa nich pokladničku na mince a cenovku. Chýbajúce peniaze bral ako zábudlivosť, nie ako podvod.
 
Po dvadsiatich rokoch sa Feldman rozhodol dať výpoveď na ministerstve a začal predávať hamburgery na plný úväzok. Pochodil kancelárske budovy vo Washingtone a svojich klientov získaval jednoducho. Ráno im dodal do kuchyniek vo firmách hamburgery a vedľa nich položil pokladničku na mince. Pred obedom sa vrátil a vyzdvihol si peniaze a zvyšky. Jeho obchod bol postavený na viere v ľudskú čestnosť a fungovalo mu to. O niekoľko rokov Feldman predával 8400 hamburgerov týždenne sto štyridsiatim firmám a zarobil toľko, ako v bývalej práci. Nemusel však sedieť v kancelárii a bol šťastný. Súčasne vytvoril nádherný ekonomický experiment, keď si od samého počiatku viedol záznamy o svojich predajoch.
 
Keď porovnal tržby a dodané hamburgery, mohol do posledného centa vyčísliť, akí poctiví sú jeho zákazníci. Okradli ho? Ak áno, čím sa odlišovala firma, v ktorej sa kradlo, od tej, v ktorej sa to nestávalo? Za akých okolností sa ľudia uchyľovali ku krádeži? Feldmanové poznámky nám umožňuju pozrieť sa na ekonomickú kriminalitu, aj keď v malom rozsahu.
 
Keď Feldman začal s predajom, na základe skúseností z vlastného úradu očakával, že okolo 95 % ľudí zaplatí. Tých 95% však bolo umelo navýšených, predtým jeho prítomnosť totiž odstrašila zlodejov. Navyše, ľudia ho poznali a pravdepodobne ho mali radi.
 
Ekonomické a psychologické výskumy ukazujú, že ľudia sú ochotní zaplatiť rozlične vysoké ceny v závislosti od toho, ako na nich pôsobí človek ponúkajúci ten istý tovar. Ekonóm Thaler vo svojej štúdii „Pivo na pláži“ z roku 1985 dokázal, že smädní rekreanti zaplatili v slušnom hoteli, ktorý bol blízko za pivo 2,65 dolárov, ale v nepeknom obchode s potravinami boli ochotní zaplatiť len 1,50 dolára. Aj sami si viete predstaviť, ktorá predavačka zmrzliny predá viac – mladá, krásna, usmievavá, alebo stará, neupravená a hádavá?
 
Feldman teda prehodnotil svoje očakávania a za „čestnú firmu“ považoval takú, ak mu za hamburgery zaplatilo okolo 90% ľudí. Rozmedzie medzi 80 – 90% označoval za „mrzutú, ale znesiteľnú situáciu“. Keď bolo neplatičov viac, ako 20%, obrátil sa na nich s ostro formulovaným oznamom:

„Žiadám vás, aby ste si prestali brať hamburgery bez zaplatenia. Nemyslím si, že učíte svoje deti podvádzať, prečo to potom robíte vy?“

Feldman každý rok postaví do firiem okolo 7000 pokladničiek a v priemere mu ukradú jednu pokladničku ročne. Je zaujímavé, že ľudia, ktorí zvyčajne ukradnú 10% hamburgerov sa takmer nikdy neulakomia na pokladničku. To ukazuje na sociálny podtext krádeže. Z Feldmanovho hľadiska sú ľudia, ktorí nezaplatia za hamburger zlodeji. Oni si to o sebe zjavne nemyslia.

V priebehu času Feldman pozoroval pomalý pokles v platobnej morálke, ktorý začal v roku 1992. V lete 2001 klesol počet zaplatených hamburgerov na 87%. Ale po 11.septembri 2001 počet zaplatených hamburgerov stúpol o 2% a potom sa na tej úrovni dlho udržal. Dá sa to pripísať vlne všeobecnej empatie, ktorá sa po útokoch zodvihla. Ak sa Vám zdá nárast o dve percentá málo, pozrite sa na to takto: Pomer neplatičov klesol z trinásť na jedenásť percent, čo znamená, že počet krádeží klesol o pätnásť percent.

Údaje tiež ukazujú, že ľudia v malých kolektívoch sú poctivejší ako ľudia z veľkých firiem. Platobná morálka firiem do 15 zamestnancov je o tri až päť percent vyššia ako vo firme s viac ako sto zamestnancami. Hoci je vo veľkých firmách viac ľudí v kuchynke s hamburgermi a teda aj viac svedkov, ktorí vidia, či dotyčný zaplatil, hamburgerová kriminalita sa správa podľa vzoru pouličnej kriminality. Na vidieku pripadá na jedného obyvateľa oveľa menej pouličnej kriminality ako vo veľkých mestách, lebo na vidieku je väčšia pravdepodobnosť, že kriminálnika spoznajú a zadržia. Okrem toho v malých spoločenstvách lepšie fungujú sociálne stimuly na potlačenie kriminality, ako je napríklad hanba.

Zvláštne vplýva na platobnú morálku počasie a ročné obdobie. Pri peknom počasí platobná morálka stúpa, pri jesenných dažďoch naopak klesá. Najhoršie sú rôzne sviatky. V týždni pred Vianocami klesá počet zaplatených hamburgerov o dve percentá, čo zodpovedá 15% nárastu krádeží. Podobné to je aj so sviatkom sv. Valentína a termínom na zaplatenie daní.

Sviatok práce, Deň nezávislosti (obdoba sviatku sv. Cyrila a Metoda) sú dobrými sviatkami, lebo ľudia platia ako majú. Prečo tie rozdiely? Sviatky s doboru platobnou morálkou sú sviatky, kedy majú ľudia jednoducho voľno. Sviatky so zlou platobnou morálkou sú poznačené obavami z budúcnosti a privysokými očakávaniami rodiny.

Feldman bol presvedčený, že ľudia sú poctivejší, ak majú radi svojho šéfa aj svoju prácu. Bol tiež presvedčený, že pracovníci na vyšších pozíciach častejšie podvádzajú, ako ich podriadení. Zistil to na firme, ktorá mala prenajaté tri poschodia v budove. Na najvyššom poschodí bolo vedenie firmy, pod ním boli oddelenia predaja a celkom dole bolo oddelenie správy. Feldman sa domieval, že na najvyššom poschodí kradli viac len preto, že boli jednoducho arogantní. Arogancia, sklon k porušovaniu pravidiel a rôzna „nepovolená tvorivosť“ sa častejšie vyskytuje medzi vedúcimi, než medzi podriadenými. Nenapadlo ho, že podvod bol možno aj metódou, ako sa niektorí ľudia dostali k svojej funkcii.

Morálka nám ukazuje svet takým, akým by mal byť, ekonómia nám ho ukazuje takým, akým v skutočnosti je. Feldmanov obchod s hamburgermi je presne na hranici morálky a ekonómie.

Áno, veľa ľudí ho okradlo, no prevážna časť to nerobila, aj keď ich nikto pri tom nestrážil.
Tento výsledok mnohých prekvapil – prekvapil aj jeho kamaráta ekonóma, ktorý ho pred dvadsiatimi rokmi varoval, že jeho systém založený na dôvere nikdy nebude fungovať.

Adam Smith by však prekvapený nebol. Témou jeho prvej knihy „Teória mravných citov“ bola vlastne ľudská poctivosť. „Môžete vnímať človeka ako veľmi sebeckú bytosť,“ napísal Smith. „Niektoré súčasti jeho osobnosti ho však vedú k tomu, že sa zaujíma o osud iných a ich šťastie vníma ako dôležité, aj keď z toho nič nemá – len pôžitok prizerať sa mu.“

Opačné tvrdenie – že ľudia sú od prírody zlí dokumentuje antický príbeh pastiera Gygesa. Ten v jaskyni natrafil na mŕtvolu, ktorá mala prsteň. Keď si Gyges prsteň navliekol, zistil že je od teraz neviditeľný. Keďže ho nik nemohol vidieť, spravil samé zlé veci – zviedol kráľovnú, zavraždil kráľa a tak ďalej. Tento príbeh obsahuje morálnu otázku: odolá človek pokušeniu, ak vie, že ho nik neprichytí? Paul Feldman vie, že odpoveď znie minimálne v 87% prípadov: ÁNO.
 

 
Chcete vedieť viac o tom, ako emócie ovplyvňujú šéfov a ich podriadených v práci? Navštívte naše školenia z cyklu Emočná inteligencia pre šéfov:

 

I. ROZUM A INTUÍCIA V PODNIKANÍ

Ťažké rozhodnutia a stres v práci? Negatívne emócie a odpor kolegov? Zaujíma Vás, ako využiť emočnú inteligenciu pre úspešnejšie rozhodovanie? Čítajte viac…

    Termíny konania:

  • Bratislava, utorok 15.5.2012, Hotel Barónka, Mudrochova 2.
  • Praha 6, utorok 22.5.2012, Hotel Fortuna West, Mrkvičkova 2,
  • Vysoké Tatry – Kežmarok, utorok 29.5.2012, Albisa s.r.o., Hviezdoslavova 2.

Trvanie: 9.00 – 16.00 hod.

 

II. MOTIVÁCIA A MANIPULÁCIA ĽUDÍ

Chcete od ľudí nové veci a vyšší výkon? Motivácia je, keď ľudia požadovanú vec sami chcú urobiť. Darí sa Vám Vašich ľudí vždy motivovať, alebo by ste niekedy potrebovali nástroj na ich donútenie, či odblokovanie? Čítajte viac…

    Termíny konania:

  • Bratislava, streda 16.5.2012, Hotel Barónka, Mudrochova 2.
  • Praha 6, streda 23.5.2012, Hotel Fortuna West, Mrkvičkova 2,
  • Vysoké Tatry – Kežmarok, streda 30.5.2012, Albisa s.r.o., Hviezdoslavova 2.

Trvanie: 9.00 – 16.00 hod.

 

III. EMOČNÁ INTELIGENCIA PRE ÚSPECH V OBCHODOVANÍ

Čo ak sa partner pri jednaní zasekol a nedá sa s ním pohúť z miesta? Čo ak Vás pri jednaní tlačia do nevýhodných podmienok? Odpoveď je jednoduchá – ovládnite svoje emócie, potom skôr dokážete zmeniť emócie svojho partnera. Čítajte viac…

    Termíny konania:

  • Bratislava, štvrtok 17.5.2012, Hotel Barónka, Mudrochova 2.
  • Praha 6, štvrtok 24.5.2012, Hotel Fortuna West, Mrkvičkova 3,
  • Vysoké Tatry – Kežmarok, štvrtok 31.5.2012, Albisa s.r.o., Hviezdoslavova 2.

Trvanie: 9.00 – 16.00 hod.

 

IV. RIEŠENIE KONFLIKTNÝCH SIUTÁCIÍ

Robí Vám Váš partner naprieky? Nemôžete sa s ním dohodnúť? Stále si vraví svoje a Vás ako keby nepočúval? Konflikty sú čítajte viac…

    Termíny konania:

  • Vysoké Tatry – Kežmarok, utorok – streda 5. a 6.6.2012, Albisa s.r.o., Hviezdoslavova 2,
  • Praha, termín bude upresnený po prázdninách.

Trvanie: 9.00 – 16.00 hod.

 

V. AKO TO ROBIA EFEKTÍVNI LÍDRI

Ako primäť iných ľudí, aby splnili Vašu úlohu, aj keď to pôvodne nechceli, a aby to urobili radi? Veľa šéfov s podriadenými stále bojuje. Keď pochopíte, ako funguje ľudská psychika, čítajte viac…

    Termíny konania:

  • Vysoké Tatry – Kežmarok, štvrtok – piatok 7. a 8.6.2012, Albisa s.r.o., Hviezdoslavova 2,
  • Praha, termín bude upresnený po prázdninách.

Trvanie: 9.00 – 16.00 hod.
 

VI. STRES MANAŽMENT

Stresujúce prostredie v práci? Potrebujete na chvíľu vypnúť a zregenerovať? Čítajte viac…

    Termíny konania:

Tento tréning je určený pre uzavreté firemné školenia. V závislosti od počtu preberaných relaxačných techník trvá 1 alebo 2 dni.
 

 
Cena jedného otvoreného školenia je 220,- €/osoba pri uhradení účastnického poplatku po uzávierke.

Zaujalo Vás niektoré školenie? Prihláste sa hneď teraz a ušetríte 10%.

Prihláste sa tu: PRIHLÁŠKA.

 
Prednáša:

RNDr. Alexander Birčák, poradca, kouč a lektor.

Viac informácií o lektorovi čítajte tu…
 

Uvedené školenia môžeme realizovať aj pre zamestnancov Vašej spoločnosti ako uzavreté školenie
. Napíšte nám prosím počet pracovníkov, ktorých plánujete preškoliť a my Vám pošleme cenovú ponuku školenia.

S pozdravom

RNDr. Alexander Birčák
Konateľ spoločnosti a lektor
Albisa s.r.o. čítajte viac…
Mob.: +421 904 864 912
www.albisa.sk

7. mája 2012|

Zanechaj komentár