Akým spôsobom riešite konflikty?

V našej spoločnosti riešíme úlohy „pravou rukou“. So všetkými výhodami i nevýhodami, ktoré pravorukosť prináša. A ľavorukí sú v nevýhode, pretože veľa nástrojov im „nepadne“ do ruky.
 
Inak sú na tom obojrukí, takí ktorí zvládnu úlohu pravou i ľavou rukou. Väčšina z nás je schopna sa tomu naučiť. Príkladom je používanie vidličky ľavou rukou pri stolovaní, aj keď obvykle všetko robíme pravou rukou.
 
Obojruký majster šermu má napríklad obrovskú výhodu pri súbojoch – väčšina súperov sa vie kryť pred útokmi vedenými pravou rukou, nie však pre útokmi vedenými ľavou rukou. Takže stačí, keď majster šermiar začne súboj s kordom v pravej ruke a pred rozhodujúcim výpadom si kord prehodí do ľavej ruky.
 
Podobne ako so šermom to je tiež s riešením konfliktov. Máme tu „pravorukú“ stratégiu – stratégiu „kto z koho“. Pri riešení konfliktov týmto spôsobom ide o to, ako partnera presvedčiť o svojej pravde a poraziť, zničiť, zdeptať jeho názor. Potom má víťaz pocit, že konflikt vyriešil, pretože protivník leží porazený v prachu. Aj starí Rímania vyznávali túto stratégiu. O porobených národoch hovorili: „Nemusia nás mať radi, stačí, ak sa nás boja.“
 
Ak si myslíme, že sme konflikt takto vyriešili, je to ilúzia. Ak protivník ešte dýcha, je pravdepodobné, že už spriada plány na pomstu. Konflikt síce zmizol z vodnej hladiny, ale v skutočnosti sa iba schoval pod hladinu. A je iba otázkou času, kedy opäť vypláva nad hladinu. Ako dopadli starí Rímania všetci vieme – „nemilujúce“ porobené národy ich zvrhli a vyhnali, v horšom prípade pozabíjali.
 
Okrem „pravorukej“ stratégie máme aj „ľavorukú“ stratégiu zvládania konfliktov. Je to stratégia založená nie na súťaži, porazení partnera, ale na priateľskej spolupráci.
 
„Na spolupráci?!“ poviete si možno. „Čo to je za nezmysel? Ako mám donútiť toho barana, aby so mnou spolupracoval?“
 
Viete ako? – Nijako!
 
Prestaňte ho nútiť, aby s Vami spolupracoval. To je typická „pravoruká“ súťaživá stratégia založená na „prevalcovaní“ vášho partnera. Ak ste ho nezlomili doteraz, šanca, že ho zlomíte v dohľadnej dobe je dosť malá.
 
Skúste miesto toho zistiť jeho záujmy v konflikte, na ktorých môžete založiť dlhodobú spoluprácu. Tejto forme riešenia konfliktov sa hovorí mediácia a vedie k riešeniu, ktorému sa hovorí konsenzus.
 
Ako sa líši konsenzus od kompromisu?

 
Kompromisy – to sú krysy, netopier čo v duši visí…“ Počuli sme v jednej pesničke. Každý z protivníkov urobí ústupok a dohodnú sa na najmenej bolestivej forme spolupráce. Obidvaja majú pocit, že niečo obetovali, stratili, len aby vyriešili ten konflikt. Často toho partneri vôbec nie sú schopní a konflikt zostane nevyriešený.
 
Na druhej strane je konsenzus zhoda partnerov, ako pri spore uspokojiť svoje záujmy, aby to bolo pre obe strany výhodné. Po úspešnej mediácii obe sporné strany obvykle zistia, že spolupráca s partnerom v spornej veci je výhodnejšia, než keby ho boli porazili.
 
Ako sa líši kompromis od konsenzu si môžeme vysvetliť na dvoch sestrách, ktoré sa hádajú o čokoládu. Jedna hovorí: „To je moja čokoláda, daj mi ju.“ Druhá hovorí: „Nie, to je moja čokoláda, ty si mala tri a ja iba dve, takže je moja.“ Otec, ktorý to už nemôže počúvať k nim príde a nastolí kompromis. Zoberie im čokoládu a rozreže ju na dva úplne rovnaké kusy. Obe dcéry mu vmietnu do tváre, že všetko pokazil a s plačom odchádzajú do svojich izieb.
 
Otec neskôr zisťuje, prečo obidve dcéry chceli tú čokoládu. Prvá mu povedala, že čokoládu chcela kvôli obrázku na nej, ktorý jej chýbal do série obrázkov z tejto čokolády.
 
Druhá dcéra mu odpovedala, že čokoládu chcela kvôli zvláštnemu vzorovanému staniolu, v ktorom bola čokoláda zabalená a z ktorého v škole vyrábajú ozdoby. Tým, že otec nastolil kompromis a čokoládu rozrezal na dva kusy, zničil obrázok i staniol, o ktoré obidvom dcéram šlo.
 
Ak by boli obidve dcéry dosiahli konsenzus, každá by získala to, o čo jej šlo v prvom rade.
Jedna obrázok z čokolády, druhá vzorovaný staniol. A ako bonus mohli získať každá kus čokolády.
 

Nie vždy je dosiahnutie konsenzu jednoduché, niekedy to vyzerá, že je to dokonca nemožné. Ak to za nemožné považujete, tak s tým konfliktom asi veľa nenarobíte. Ak Vás zaujíma, čo máte urobiť, aby ste konflikt vyriešili priateľsky – konsenzom, prihláste sa na školenie RIEŠENIE KONFLIKTNÝCH SITUÁCIÍ. Prihláste sa tu…

 
Ďalšie naše školenia z cyklu Praktická psychológia pre šéfov:

 

I. ROZUM, EMÓCIE A INTUÍCIA V PODNIKANÍ

Čítajte viac…

II. MOTIVÁCIA A MANIPULÁCIA ĽUDÍ

Čítajte viac…

III. EMOČNÁ INTELIGENCIA PRE ÚSPECH V OBCHODOVANÍ

Čítajte viac…

IV. RIEŠENIE KONFLIKTNÝCH SITUÁCIÍ

čítajte viac…

V. AKO VIESŤ ĽUDÍ – LEADERSHIP

čítajte viac…

VI. STRES MANAŽMENT

Čítajte viac…
 

 
Cena jedného otvoreného školenia je 220,- €/osoba/deň pri uhradení účastnického poplatku po uzávierke.

Zaujalo Vás niektoré školenie? Prihláste sa hneď teraz a ušetríte 10%.

Prihláste sa tu: PRIHLÁŠKA.

 
Prednáša:

RNDr. Alexander Birčák, poradca, kouč a lektor.

Viac informácií o lektorovi čítajte tu…
 

Uvedené školenia môžeme realizovať aj pre zamestnancov Vašej spoločnosti ako uzavreté školenie
. Napíšte nám prosím počet pracovníkov, ktorých plánujete preškoliť a my Vám pošleme cenovú ponuku školenia.

S pozdravom

RNDr. Alexander Birčák
Konateľ spoločnosti a lektor
Albisa s.r.o. čítajte viac…
Mob.: +421 904 864 912
www.albisa.sk

Zanechaj komentár