Motivačné knihy, kalendáre, prednášky a školenia zažívajú boom, takmer každý úspešný človek sa s niečím takým stretol. Niektorí sa osobnému rozvoju venujú zo zábavy, niektorí v tom vidia spôsob zvyšovania vlastnej produktivity, alebo produktivity svojich zamestnancov.
Veľké spoločnosti majú zvyčajne vyčlenený rozpočet na vzdelávanie v priebehu celého roka, menšie spoločnosti siahajú po motivačných darčekoch pre svojich ľudí hlavne v čase Vianoc.
Zamysleli ste sa, prečo niekedy musia šéfovia motivovať svojich ľudí?
Dnešná hektická, rýchlo sa meniace doba, kladie čoraz väčšie požiadavky na ľudí a to v nich niekedy vyvoláva obrovský stres.
Hlavné príčiny stresu v práci sú:
1. Nové veci.
Zmena situácie na trhu, reorganizácie, zavádzanie nových produktov a technológií vytvára na ľudí tlak, aby sa tomu prispôsobili a naučili sa s novinkami pracovať. Na druhej strane máme určitú ľudskú zotrvačnosť, pohodlnosť a neochotu experimentovať s novými vecami. Prečo sa učiť niečo nové, keď to staré ešte funguje?
2. Riziko zlyhania.
Zavádzanie nových vecí a postupov so sebou prináša vyššie riziko zlyhania. Ľudia ale neradi riskujú. To je často dôvod, prečo zavádzané zmeny v niektorých spoločnostiach zlyhajú a vyšumia do stratena.
3. Málo času.
Aj keď sú nové veci zavádzané preto, aby sa ušetrilo, aby sa zvýšila produktivita práce, zo začiatku si zvyčajne vyžiadajú viac času a úsilia. A k tomu tu máme ešte riziko zlyhania.
4. Málo peňazí.
Zavádzanie nových vecí zvyčajne stojí viac, než sme si na začiatku mysleli. Ak na to nemáme vytvorené rezervy, bude nás to stresovať ešte viac.
5. Vzťahy s ľuďmi.
Zavádzanie nových vecí sa určite nebude páčiť niektorým ľuďom v tíme. Niekedy dokonca tak veľmi, že to dôjde až na hranu – „Buď ja, alebo tá novinka!“ Stačí jeden odporca v tíme, a máme o problémy postarané.
Ako pomáhajú šéfovia ľuďom prekonávať hlavné príčiny stresu?
1. Nové veci.
Je potrebné ľuďom ukázať, že príchod nových vecí do života je vlastne fajn. Že sa to deje po celú existenciu ľudstva. My sme predsa najprispôsobivejší druh na zemi. Naši predkovia zo subtrópov sa vedeli prispôsobiť dokonca životu za polárnym kruhom. Nejaká technologická novinka nás teraz predsa nemôže rozhádzať, my sme potomkovia tých, čo sa prispôsobili a prežili. Máme to v génoch, len to potrebujeme aktivovať.
2. Riziko zlyhania.
Treba ľudí pripraviť na to, že zlyhania prídu. Bolo by síce fajn, keby sme sa na bicykli naučili jazdiť na prvý pokus. A niekedy sa nájdu takí, ktorí si prvýkrát sadnú na bicykel a idú. Väčšina z nás ale najskôr niekoľkokrát spadne, než sa naučí jazdiť bezpečne.
Od toho ale máme ochranné pomôcky, ktoré nám pády zmierňujú a chránia nás pred úrazom. Takže namiesto odmietania jazdy na bicykli hľadajme spôsoby, ako sa to bezpečne naučiť čo najskôr. Nové veci sú proste fajn, keď ich vieme robiť.
3. Málo času.
Čas sa nedá mať, čas na niečo sa dá len urobiť. Na to, aby sme zmenu zvládli dobre, potrebujeme si na ňu urobiť dosť času. A ešte nejakú rezervu navyše. Potom nebudeme pod takým veľkým tlakom.
4. Málo peňazí.
Bolo by fajn, keby sme mali dosť peňazí na všetko, čo zmenu sprevádza. Niekedy ale nie je peňazí dosť a potom musíme improvizovať. Preto je dobré určiť si priority, na čo peniaze potrebujeme určite a čo môže ešte počkať.
5. Vzťahy s inými ľuďmi.
Pri zavádzaní zmeny sa vždy nájdu ľudia, ktorým sa to nebude páčiť, ktorí ju budú odmietať. Ak zatiaľ žiadneho odporcu nevidíte, potom by ste sa mali na to pripraviť. Čoskoro sa objaví. Všetky veľké zmeny v dejinách ľudstva mali svojich veľkých odporcov. A tie zmeny sa udiali nie preto, že nemali odporcov. Ale preto, že nositelia zmien našli spôsob, ako ich realizovať aj napriek nesúhlasu odporcov.
Zaujímavou technikou je urobiť zo svojich odporcov spojencov, ktorí vám pomôžu „vychytať“ slabiny vášho projektu ešte skôr, ako s tým predstúpite pred ostatných. Stačí lišiacka otázka večnému nespokojencovi:
„Jano, viem, že ty máš vzácnu schopnosť odhaliť slabiny každého projektu. Pozri sa na tento projekt. Čo myslíš, kde by sa to mohlo zaseknúť? “
Keď budete mať odpovede na jeho námietky, zvýšite tým pravdepodobnosť svojho úspechu.
Najviac stresu v práci zažívajú šéfovia a obchodníci. Šéfovia preto, že pri vedení ľudí často vstupujú do konfliktov. Obchodníci preto, že pri predaji často zažívajú odmietnutie.
Umenie motivovať ľudí spočíva v tom, že pomenujete stres, ktorý ich trápi. A potom im ukážete, ako ten stres spracovať a prekonať ho.
Šéf je človek, ktorý plní úlohy rukami iných ľudí. Je fajn, keď vie motivovať svojich ľudí sám. Každý vtip sa raz ale opočúva, každý plagát sa raz opozerá. Preto mnohí šéfovia hľadajú inšpiráciu z vonku.
Ak chcete urobiť motivačný darček sebe, alebo svojim ľuďom, môžete si vybrať z nasledujúcich možností:
1. Motivačná kniha „Příručka úspěšných, aneb 7 rád k řiešení každého problému.“
Stručný a zrozumiteľný návod, čo robiť, keď to prestane fungovať. Prečítate ju za 1,5 hodiny a radi sa k nej budete vracať pre inšpiráciu.
Niektoré spoločnosti kupujú túto knihu pre svoje manažérov, alebo zamestnancov ako Vianočný darček.
Stiahnite si ukážku knihy zdarma tu >>>.
Objednajte si knihu na konci stránky tu >>>
2. Motivačná prednáška na Vami zvolenú tému.
Motivačné prednášky sú obľúbené ako súčasť veľkých firemných schôdzí, školení, alebo spoločenských akcií. Motivačná prednáška môže mať podobu súvislého prejavu s dĺžkou 45 – 60 minút, alebo prejavu 60 – 120 minút s 15 min. prestávkou a priestorom pre otázky a odpovede.
Prečítajte si témy motivačných prednášok tu >>>
3. Školenia v „mäkkých“ zručnostiach (soft skills) – motivácia, leadership, komunikácia a pod.
Pre viacerých pracovníkov si môžete objednať firemné školenie u Vás v spoločnosti, jednotlivci sa môžu zúčastniť otvorených školení.
Prezrite si ponuku všetkých školení tu >>>
Prezrite si termíny otvorených školení tu >>>.
Pokiaľ Vami vybrané školenie nemá určený termín, napíšte nám, o ktoré školenie máte záujem, aby sme ho mohli zaradiť do plánu.
4. Koučing – konzultácie.
Na školeniach a motivačných prednáškach sa ľudia dozvedajú zaujímavé informácie, techniky a postupy. K tomu, aby ich vedeli použiť v praxi, potrebujú ešte konzultáciu, kde sa môžu opýtať na svoje konkrétne detaily a otázky. Obľúbeným Vianočným darčekom pre zamestnancov býva preto motivačná prednáška a následne možnosť konzultácie pre záujemcov.
Uvažujete o niektorom z uvedených motivačných darčekov a máte doplňujúce otázky? Spýtajte sa nás emailom (odpoveďou na tento email), alebo telefonicky na 00421 904 864 912.
Prajem Vám úspešný deň.
S pozdravom,
RNDr. Alexander Birčák
Motivačný kouč a školiteľ.
(Bývalý riaditeľ marketingu Wüstenrotu v Prahe, predseda predstavenstva Sokolovských strojíren a tiež >>>.)
Albisa s.r.o. , Mob: +421 904 864 912
Zanechaj komentár