Prečo sa šéfom neplnia novoročné predsavzatia?

Prečo sa šéfom neplnia novoročné predsavzatia?

a, buď preto, že si ho vôbec nedajú a obchádzajú problém ako horúci zemiak,
b, buď preto, lebo si predsavzatie dajú, ale nespravia plán realizácie,
c, alebo sa pri realizácii plánu vyskytnú „neprekonateľné“ prekážky.
Najväčšiu šancu na splnenie (aspoň čiastočné) majú novoročné predsavzatia, ktorým sa hovorí podnikateľský (firemný) plán. Vtedy vieme, kto má čo urobiť a do kedy. Vieme, koľko to bude stáť a obvykle aj predvídame prekážky, ktoré by nám to mohli prekaziť.
Pred nedávnom prišiel na úvodnú biznis konzultáciu majiteľ obchodnej siete pán Martin. Opýtal som sa ho, čo ho v podnikaní teraz najviac zamestnáva a čo by chcel v novom roku vo firme zmeniť.

 

Novoročné predsavzatia

Novoročné predsavzatia.

Zamyslel sa, a potom povedal, že najviac ho teraz trápi nedokončená budova nového obchodného centra.

Začal ju stavať v roku 2009, v priebehu pár mesiacov urobil hrubú stavbu, aj strechu, a potom to zamrzlo. Má už aj pár ponúk od podnikateľov, ktorí by si tam chceli otvoriť predajne, jemu sa do toho ale nejako nechce. Čaká, kým bude mať obsadenú väčšinu obchodných priestorov.
 
Začal som mu klásť otázky, čo by bolo treba urobiť, aby obchodné centrum dokončil. Za prvé, za druhé, za tretie… Išlo to z neho veľmi ťažko a vždy to hovoril s komentárom: „Ja keď si predstavím, že zas budem musieť robiť toto, tak sa mi do toho nechce…“
 
Tak mu hovorím: „Počúvaj Martin, veď ty si úspešný podnikateľ. Spolu so svojim spoločníkom ste vybudovali firmu s obratom štyri milióny eur ročne. To si nemohol urobiť s takým prístupom, že sa ti nechce robiť toto, alebo tamto. Veď tieto veci si robil už najmenej tisíc krát a vtedy si ich robil ľavou zadnou.“
 
Na to mi Martin povedal, že v roku 2010 ho prestalo baviť podnikanie. Dokonca ponúkol svojmu spoločníkovi, že mu odpredá svoj podiel vo firme. Jeho spoločník sa zamyslel a potom mu povedal, že nie. Ale ak chce, tak on mu odpredá svoj podiel.
 
Martin sa potom prestal venovať firme a začal sa venovať investičným diamantom. Chodil síce stále do svojej firmy do práce, ale myšlienkami bol niekde inde. Potom ho pred dvoma rokmi prestali baviť aj diamanty.
 
A ako tak stále chodil do svojej firmy do práce, tak ako keby nechtiac sa do nej vrátil aj svojimi myšlienkami. Začal vybavovať veľké zákazky a na konci roku s údivom zistil, že síce im vo firme nestúpol obrat, ale zisk sa zdvojnásobil.
 
Starosti mu robí aj jeho nástupca vo firme. Vôbec nespĺňa jeho predstavy na úspešného šéfa, správa sa skôr ako referent – keď mu zadá úlohu, tak ju splní. Nikdy ale nepríde so svojim návrhom.
 
Martin, aj jeho spoločník sa chystajú o 10 rokov do dôchodku a otázku nástupníctva vo firme vôbec nemajú vyriešenú. Súčasný nástupca sa neosvedčil a Martinovi sa to nejako nechce riešiť. Čaká, že im možno niekto hotový príde do cesty.
 
Na záver som zhrnul, čo mi na tom stretnutí povedal:
 

1. „Martin, tvoj najväčší problém v podnikaní je to, že si v roku 2010 podnikateľsky vyhorel. Zhasol hlavný motor na tvojej rakete a ty sa teraz pohybuješ iba zo zotrvačnosti a s pomocou prídavných motorov.“

Ďalej som mu povedal, že vyhorenie je ako chrípka – môže ju vyliečiť, alebo prechodiť. On svoje vyhorenie nevyliečil, ale prechodil. Hlavný motor jeho rakety stále neťahá. To je hlavný dôvod, prečo sa mu nechce púšťať sa do nových projektov.

Toto je prvá vec, ktorú by mal vo svojom podnikaní zmeniť: prekonať svoje podnikateľské vyhorenie a naštartovať hlavný motor rakety. A ak chce, ja mu s tým viem pomôcť.

Aj keď môže ísť aj inou cestou. Napríklad si najať človeka, ktorý má hlavný motor pustený naplno.
 

2. Nevyriešené následníctvo vo firme. Ich firma bola tak úspešná vďaka tomu, že sa on so svojim spoločníkom vhodne dopĺňajú. Martin bol iniciátorom, motorom nových projektov, jeho spoločník bol nadaný realizátor Martinových nápadov.

Šanca, že bez úsilia nájdu hotového nástupcu do vedenia firmy je nižšia, ako výhra v lotérii. Dobrý nový nástupca by musel mať v sebe dobré vlastnosti obidvoch zakladateľov. A je dosť možné, že aj keby takého stretli, tak ho nespoznajú, lebo každý z nich má len polovicu zázračného prútika ich podnikania.

Následníctvo si vyžaduje plánovanie, ako akákoľvek iná vec. Je treba zadefinovať, čo od svojho nástupcu očakávajú. Potom určiť priority medzi svojimi požiadavkami a kritéria, podľa ktorých zistia, či tie vlastnosti nástupca má. A ako u každého projektu, je treba si urobiť plán, ako budú pri tom postupovať. S tým im tiež viem pomôcť.
 

3. Rozbehnutie obchodného centra. Ak budú čakať, kým budú mať obsadenú väčšinu obchodných priestorov, tak sa možno nikdy nedočkajú. Oni teraz nemajú záujemcov, pretože žiadnych nehľadajú, lebo priestory nie sú dokončené. A priestory nie sú dokončené, lebo nevedia, ako ich budú chcieť mať prevádzkovatelia vybavené. Je to začarovaný kruh, ktorý sa ale dá rozseknúť. Len si treba urobiť dobrú podnikateľskú analýzu, realistický plán, vytipovať pravdepodobné prekážky a mať pre ne náhradné riešenie. A aj s tým mu viem pomôcť.
 

Martin odchádzal zo stretnutia so skvelou náladou. Tmavý mrak, ktorý nad nim visel síce nezmizol, ale vynorili sa z neho zrozumiteľné a jasne pomenované prekážky. Väčšinu z nich si vie vyriešiť sám, alebo vie, kto mu s tým môže pomôcť.
 

Veľa šéfov sa niekedy dostane do situácie, keď pracovne, alebo aj v osobnom živote uviaznu na jednom mieste. Skúšajú obvyklé metódy, ako sa z toho dostať a stále nič. Taká situácia je veľmi frustrujúca a môže viesť aj k tomu, že to vzdajú a chodia do práce iba zo zotrvačnosti.

Šéfovia s veľkým egom, ktorí si zakladajú na tom, že všetko vedia najlepšie sú najviac ohrození syndrómom vyhorenia. Problém nie je v tom, že by ich situácia nemala riešenie. Problém je v tom, že oni si nedajú pomôcť od ľudí, ktorí sa špecializujú na riešenie takých problémov.

Šikovní šéfovia k tomu pristupujú pragmaticky – hľadajú najefektívnejšie riešenie úlohy (problému). Rovnako, ako si sami neplombujú zuby, aj na neobvyklé manažérske výzvy si nájdu odborníka. Takého, ktorý ich dostane z „bodu A“ do „bodu B“ rýchlejšie a efektívnejšie, než by to urobili oni sami. Úspech šéfa totiž nezávisí od toho, že si vie urobiť všetko sám, ale že dokáže zabezpečiť vyriešenie úlohy pomocou iných ľudí.
 
A čo Vy, aké máte skúsenosti s nechuťou v podnikaní – pri vedení firmy? Napíšte mi o nich prosím do diskusie pod článkom.
 
Ak náhodou práve prešľapujete na jednom mieste vo svojom podnikaní, alebo manažérskej funkcii a chcete veci rozpohybovať, potom je pre vás určená táto ponuka >>>.

Alexander BirčákPrajem Vám úspešný deň.

RNDr. Alexander Birčák
Motivačný poradca šéfov a školiteľ.

(Bývalý riaditeľ marketingu Wüstenrotu v Prahe, predseda predstavenstva Sokolovských strojíren a >>>.)

Mob: +421 904 864 912
PS: Viac o tom, ako si nájsť odborníka na riešenie neobvyklých výziev (problémov) píšem vo svojej knihe Príručka úspešných >>>.

20. januára 2016|

Zanechaj komentár