Ako pocit viny obchodu pomáhal

a prečo to prestalo fungovať.

Predstavte si, že ste riaditeľom škôlky. Pravidlá jasne stanovujú, že rodičia si majú dieťa vyzdvihnúť do 16.00 hod. Rodičia ale často chodia neskoro. Ku koncu dňa je v škôlke stále niekoľko ustrašených detí s minimálne jednou učiteľkou a spoločne čakajú na meškajúcich rodičov. Ako by ste to riešili Vy?

Dvaja ekonómovia, ktorí sa o tomto probléme dopočuli, navrhli riešenie: Meškajúci rodičia by mali zaplatiť pokutu. Prečo by sa mala škôlka starať o ich deti zadarmo?

Svoj návrh otestovali na desiatich pokusných škôlkach v Izraeli. V priebehu prvých 4 týždňov ekonómovia zmerali, že sa za týždeň omešká v priemere 8 rodičov. Piaty týždeň vysvetlili rodičom, že kto sa omešká o viac než 10 min., bude musieť pri každom meškaní zaplatiť pokutu v prepočte 3 USD. Pokuta sa pripočítala k mesačnému poplatku za škôlku v hodnote 380 USD.

Čo myslíte, čo sa stalo po tom, čo zaviedli pokuty za neskoré vyzdvihnutie dieťaťa?

Počet meškaní sa ZVÝŠIL na 20 rodičov týždenne! Dopadlo to teda úplne opačne, než očakávali. Chodiť neskoro začalo 2,5 krát viac rodičov.

Čo nútilo pred zavedením pokuty rodičov chodiť načas? Bol to emočný stimul – pocit viny pred učiteľkou za omeškanie. Pozerať sa do očí človeku, ktorý kvôli Vám nadsluhuje je pre mnohých ľudí nepríjemné.

Prečo nefungovalo zavedenie pokuty? Čo sa stalo po jej zrušení?

Asi ste sami prišli na to, že trojdolárová pokuta bola proste príliš nízka. Pri takej pokute mohli rodičia prísť neskôr trebárs každý deň a na konci mesiaca by zaplatili iba o 60 USD viac, čo je iba šestina mesačného poplatku za škôlku. V porovnaní s platenou opatrovateľkou je to pomerne lacná záležitosť.

Čo by sa stalo, keby bola pokuta sto dolárov, nie tri?
Meškajúci by sa pravdepodobne rýchle spamätali, ale v konečnom dôsledku by to mohlo viesť k mnohým konfliktom, alebo k strate zákazníkov. Každý stimul je v svojej podstate kompromisom. Podstatné je, aby sa našla prijateľná stredná cesta.

V tomto prípade sa vyskytol ešte ďalší problém. Emočný stimul (pocit viny, ktorý mali rodičia, keď prišli neskoro) bol vymenený za ekonomický stimul (pokuta tri doláre). Za pár dolárov sa rodičia mohli z pocitu viny vykúpiť. Nízka pokuta ale rodičom signalizovala, že ich meškanie nepredstavuje pre škôlku až tak veľký problém. Keď každé dieťa, ktorého rodič má meškanie predstavuje pre škôlku záťaž len tri doláre, prečo by sa mali ponáhľať a rušiť napríklad zaujímavé stretnutie s priateľmi?

Keď po sedemnástich týždňoch pokuty zrušili, počet meškajúcich zostal rovnaký. Teraz mohli chodiť pre svoje deti neskoro bez zaplatenia pokuty, aj bez pocitu viny.

Ako sa takým prešľapom vyhnúť?

Takto to dopadne, keď človek podcení rolu emócii v obchode a spoľahne sa iba na silu peňazí. Takýmto prešľapom sa môžeme vyhnúť tak, že si položíme otázku: Prečo tých meškajúcich nie je oveľa viac? A čo sa stane, ak ich začneme pokutovať?

Užitočná je tiež otázka, ako z nášho problému urobiť novú obchodnú príležitosť? Vo veľkých mestách tak dnes niektoré škôlky ponúkajú extra službu (výhodu – darček, nie pokutu!) – neskoršie vyzdvihnutie dieťaťa.

Chcete sa dozvedieť viac o tom, ako môžu emócie obchodu škodiť, alebo naopak pomáhať? Navštívte naše školenia z cyklu Emočná inteligencia pre šéfov:

I. ROZUM A INTUÍCIA V PODNIKANÍ

Blbá nálada v práci? Negatívne emócie medzi kolegami? Neviete, ako ďalej a potrebujete nový impulz na premýšľanie? Čítajte viac…

Mestá a termíny školenia:
Bratislava, utorok 28.2.2012, Hotel Barónka, Mudrochova 2.
Praha 6, utorok 27.3.2012, Hotel Amarilis, Štěpánska 18,
Vysoké Tatry, streda 11.4.2012, Grandhotel, Starý Smokovec 38.

Trvanie od 9.00 do 16.00 hod.

Niektoré témy tohoto školenia sú popísané v Príručke úspešných: AKO VYRIEŠIŤ KAŽDÝ PROBLÉM. Ak ju ešte nemáte, požiadajte o ňu ZDARMA TU.

II. MOTIVÁCIA A MANIPULÁCIA ĽUDÍ

Motivácia je, keď ľudia požadovanú vec sami chcú urobiť. Manipulácia je, keď to ľudia urobiť musia. Darí sa Vám Vašich ľudí vždy motivovať, alebo by ste niekedy potrebovali nástroj na ich donútenie, či odblokovanie? Čítajte viac…

Termíny konania:
Bratislava, streda 29.2.2012, Hotel Barónka, Mudrochova 2,
Praha 1, streda 28.3.2012, Hotel Amarilis, Štěpánská 18,
Vysoké Tatry, štvrtok 12.4.2012, Starý Smokovec 38.
Trvanie: 9.00 – 16.00 hod.

III. EMÓCIE A DOBRÝ OBCHOD

Je pre Vás podnikanie boj kto z koho, alebo dávate prednosť spolupráci a službe iným? Dávate vždy niečo za niečo, alebo ste schopní dávať niečo ako dar? Keď zo života človeka vymiznú darčeky, spolu s nimi sa stratí tiež radosť. Čítajte viac…

Termíny konania:
Bratislava, štvrtok 1.3..2012, Hotel Barónka, Mudrochova 2,
Praha 1, štvrtok 29.3.2012, Hotel Amarilis, Štěpánská 18,
Vysoké Tatry, piatok 13.4.2012, Starý Smokovec 38.
Trvanie: 9.00 – 16.00 hod.

Cena jedného školenia je 220,- €

pri uhradení účastnického poplatku po uzávierke

Zaujalo Vás niektoré školenie? Prihláste sa hneď teraz a ušetríte 10%.

Prihláste sa tu: PRIHLÁŠKA.

Prednáša:

RNDr. Alexander Birčák, poradca, kouč a lektor.

Viac informácií o lektorovi čítajte tu…

S pozdravom

RNDr. Alexander Birčák
Konteľ spoločnosti a lektor
Albisa s.r.o. čítajte viac…
Mob.: +421 904 864 912

16. februára 2012|

Zanechaj komentár