Partnerskí psychológovia považujú dovolenku za najnebezpečnejšie obdobie roka. Veľa partnerských párov v priebehu roka funguje na autopilotovi a sústreďuje sa iba na splnenie základných rodinných potrieb.

Niektorí ľudia unikajú pred riešením nesúladu vo vzťahu ku svojim koníčkom, niektorí sa pred hádkami schovávajú v práci a tvária sa pri tom ako workoholici.

Dovolenka je čas, keď obvyklé únikové techniky prestanú fungovať a partneri majú viac času na seba, aj na svoje konflikty.
 

Konflikt – hrozba, alebo príležitosť?

Pri konflikte môžeme postupovať troma spôsobmi:
a. Pasívne.
b. Agresívne.
c. Konštruktívne.

Pasívny prístup spočíva v tom, že sa konfliktu, hádke všetkými spôsobmi vyhýbame. A keď sa jej už nemôžeme vyhnúť, tak radšej mlčíme. To je ale pre rozhnevaného partnera niekedy horšie, ako mávanie červenou šatkou pred rozzúreným býkom.

 

Agresívny prístup spočíva v tom, že sa snažíme druhému čo najviac ublížiť. Vyťahujeme staré krivdy a vyčítame mu všetky hriechy sveta. Cieľom nie je vyriešiť problém, nesúlad, ale čo najviac zraniť city partnera.

Konštruktívny prístup spočíva v tom, že nechceme partnerovi čo najviac ublížiť, ale chceme nájsť riešenie nášho konfliktu. Riešenie, ktoré zaistí, že sa rovnaký konflikt už nebude znova opakovať.
 

Hádka na dovolenke
 

 

Konštruktívny prístup sa skladá zo 4 krokov:

1. Pochopte, prečo sa váš partner správa tak, ako sa správa.
Možno to bolo iba nedorozumenie. Alebo konflikt vyplýva z toho, že ste obaja rozdielne osobnosti. Keď pochopíte, v čom sa vaše osobnosti líšia, pomôže vám to zachovať si chladnú hlavu a nájsť vzájomne výhodné riešenie. Viac sa o typoch osobností dozviete v e-booku: MOTIVÁCIA: Čo nás poháňa a prečo si s niekým nerozumieme >>>.
 

2. Dohodnite sa na mierovom riešení konfliktu.
Možno vám to príde ako nedôležitá podmienka, alebo niečo samozrejmé, ale nie je tomu tak. V zápale boja sa človeku môže ľahko stať, že začne na partnera útočiť, namiesto toho, aby hľadal vzájomne prijateľné riešenie konfliktu.

Vtedy je dobré sa s partnerom dohodnúť, aby vás upozornil, keď bude mať pocit, že ste prestali riešiť konflikt a začali na neho útočiť. A to čo platí pre partnera, platí aj pre vás – aj vy môžete partnera pokojne upozorniť, že máte pocit, že na vás začal útočiť.

Ak vidíte, že sa konflikt nedarí riešiť mierovým spôsobom a hrozí stupňovanie útokov, je lepšie rozhovor prerušiť vetou: „Zdá sa mi, že na seba iba útočíme a nie sme schopní dohodnúť sa. Bude lepšie, keď budeme v rozhovore pokračovať neskôr, keď emócie trochu opadnú.“
 

3, Pomenujte cieľ, ktorý pri rozhovore s partnerom chcete dosiahnuť.
Pri rozhovore s partnerom máme päť možnosti, ako dopadne:
a, Všetko zostane po starom a konflikt môže kedykoľvek vypuknúť znovu.
b, Hľadáme spôsob, ako zostať spolu a mať dobrý vzťah.
c, Hľadáme spôsob, ako sa v mieri rozísť.
d, Snažíme sa druhému čo najviac ublížiť, pretože nás to baví (sme sadisti).
e, Snažíme sa rozísť tak, aby to druhého čo najviac bolelo.

Najkonštruktívnejšia je možnosť b, ale aj možnosť c, je v poriadku, ak sú rozpory medzi partnermi neprekonateľné. Vedieť sa v mieri rozísť je veľmi cenná zručnosť. Hneď za ňou je zručnosť vedieť v mieri zostať spolu.
 

4, Vyjednávajte, hľadajte cestu k riešeniu vašej situácie.
Vyjednávanie je zručnosť, ktorej sa človek môže naučiť. Možno už niektoré techniky vyjednávania poznáte, teraz je čas, aby ste ich oprášili.
 

Užitočné je si pred dovolenkou navzájom povedať, prečo vlastne idete na dovolenku. Pár myšlienok o tom nájdete v mojom staršom článku: Prečo idete na dovolenku >>>
 

Viacerí moji koučovací klienti už prejavili záujem o víkendový tréning partnerskej komunikácie vo Vysokých Tatrách. Na tréningu sa môžu zúčastniť obaja partneri, alebo aj jednotlivci. Maximálny počet účastníkov je 12.

Ak máte o takýto tréning predbežný záujem, odpíšte mi na tento email vetu: Mám predbežný záujem o Tréning partnerskej komunikácie. A pripojte svoje meno, telefón a predbežný počet účastníkov.

Prajem Vám úspešnú dovolenku

 

 

A. Birčák 2013 blog 2
 
S pozdravom,

RNDr. Alexander Birčák
Motivačný kouč a školiteľ.

Albisa s.r.o.
Mob: +421 904 864 912