Niektorí ľudia sa opakovane snažia prestať fajčiť, ale vždy ich niečo pritiahne k fajčeniu späť. Poďme sa pozrieť, čo to je.
 
Ľudia fajčia tabak z rôznych dôvodov. Najčastejšie sú:
1. Spoločenská príležitosť – rozhovory s inými ľuďmi pri fajčiarskej prestávke.
2. Chutí im to (kávička a cigaretka).
3. Protistresová technika – fajčenie ich upokojí.
 
Ak človek fajčí, pretože sa chce porozprávať, alebo mu to iba chutí, vtedy je obvykle ľahké prestať fajčiť. Stačí si povedať končím a skončiť s tým.
 
Problém nastáva, ak je fajčenie spôsobom, ako sa vyrovnať s každodenným, či dlhodobým stresom. Prestať fajčiť je potom podobne ľahké, ako prestať chodiť na záchod. Môžete sa ovládať, koľko chcete, raz to naberie takú silu, že tomu podľahnete.

 

Ako funguje nikotín na psychiku človeka.
Nikotín, alkohol a iné drogy „vypnú“ vnímanie stresu. Boli ste napätí, cítili ste psychický tlak a po cigaretke ste sa upokojili.
 

.

Každodenný, akútny stres.
 
Niekedy cigaretou dokáže človek prekonať akútny stres tak, že na neho ten konkrétny stresujúci faktor úplne prestane pôsobiť. Ak stresujúci faktor pôsobí naďalej, a cigaretou sme jeho pôsobenie iba na chvíľu vypli, po odoznení nikotínu bude treba ďalšiu cigaretu.
 
Niektorí ľudia nahradia závislosť od nikotínu závislosťou na behaní, posilňovaní, sprchovaní a podobne. Sú to síce tiež závislosti, ale spoločnosť ich nevníma až tak negatívne, ako fajčenie. To je prvý spôsob, ako sa vyrovnať so stresom a prestať fajčiť.
 
Dlhodobý stres.

Niekedy je každodenný, akútny stres iba prejavom dlhodobého stresu. Dlhodobý stres je spôsobený nejakým emočným blokom, obvykle nejakou šokujúcou udalosťou, alebo ohrozením života, majetku, či zverených osôb.
 
Emočný blok pôsobí na človeka ako zlomený malíček na nohe. Chodiť so zlomeným malíčkom sa dá. Ale vždy, keď človek na tú nohu stúpi, pocíti bolesť.
 
Môže síce brať lieky na utíšenie bolesti, môže si zapáliť, alebo naliať pohárik a prestať na chvíľu cítiť bolesť (stres). Príčinu bolesti to ale neodstráni. Je treba uzdraviť zlomený malíček, aby prestal bolieť a znepríjemňovať človeku život.
 
Podobne je to s emočným blokom. Človek si môže zobrať utišujúci liek, zapáliť si, vypiť si a prestať na chvíľu cítiť stres. Alebo môže sám, či s pomocou odborníka nájsť a odstrániť emočný blok, ktorý spôsobuje jeho dlhodobý stres. Toto je druhý spôsob, ako sa vyrovnať so stresom a prestať fajčiť.
 
Z praxe.

Pred časom prišla na konzultáciu pani Erika s tým, že chce prestať fajčiť. Už jej to totiž prerástlo cez hlavu a začal sa jej zhoršovať zdravotný stav. Ukázalo sa, že fajčiť začala vo svojich 24 rokoch po autonehode, ktorú spôsobil opitý vodič a ktorá ju pripútala na niekoľko mesiacov na lôžko.
Po úprave emočného bloku spojeného s autonehodou ju nutkanie zapáliť si prešlo.

 
Tretím spôsobom, ako sa vyrovnať so stresom a prestať fajčiť je naučiť sa mentálne techniky na zvládanie stresu. Mentálne techniky spočívajú v tom, že si človek v duchu povie niečo, čo mu pomôže prekonať stresujúcu situáciu bez toho, aby si musel zapáliť, alebo požiť inú drogu.
 
Viac o Mentálnych technikách na zvládanie stresu >>> sa dozviete na rovnomennom školení, ktoré sa koná:

Praha, 13.11.
Bratislava, 14.11.
Košice, 15.11.
 
Zaujalo Vás toto školenie? Zľava 30% platí iba do budúceho týždňa. Prihláste sa na školenie tu >>>
 

Alexander Birčák
Prajem Vám úspešný deň.
S pozdravom,

RNDr. Alexander Birčák
Manažérsky kouč a školiteľ.

Albisa s.r.o.