Možno si spomínate, ako ma pred časom oslovil redaktor TV Markíza so žiadosťou o radu. Chcel vedieť, ako predať obyčajné paradajky za dvojnásobnú cenu.

Poradil som mu, nech paradajkám vymyslí nejaký príbeh, ktorý osloví srdcia kupujúcich. Napríklad, že sú to usmievavé paradajky, lebo ich pestovateľov práca baví a na paradajky sa pri práci usmievajú.

Redaktor sa ma opýtal, či to bude motivácia, alebo manipulácia. Odpovedal som mu, že ak sa na tie paradajky budú ich pestovatelia skutočne usmievať, tak to bude motivácia – alebo inak dobrý marketing. Ak nie, tak to bude manipulácia, alebo inak – podvod.

Vec vyzerala takto jednoducho až do chvíle, kým niekto nepovedal:

No a čo, že sa na tie paradajky nik neusmieval? Dôležité je predsa to, čo cítili na jazyku ľudia, ktorí ich ochutnali. Ak cítili, že usmievavé paradajky boli chutnejšie, než neusmievavé, tak je vyššia cena usmievavých paradajok pre nich oprávnená. Predajca vytvorili pridanú hodnotu paradajkám tak, že zákazníkom o nich porozprával peknú bájku (sugesciu).

Ruku na srdce – ak by ste si aj Vy mali kúpiť paradajky, od koho by ste si ich radšej kúpili – od nevrlého človeka? Alebo radšej od veselého vtipkára, ktorý premení Vaše zamračené ráno na pekný deň?

Schopnosť vytvárať a prijímať sugescie významne súvisí so schopnosťou prežívať šťastie. Pozrite si video o usmievavých paradajkách (2,38 min) a všimnite si, kto z opýtaných vyzeral ako najmenej šťastný človek.

 

Tiež sa Vám zdal najmenej šťastným človekom ten skeptický pán, ktorému chutili usmievavé i neusmievavé paradajky rovnako? Skepticizmus má tú výhodu, že človek vždy za všetkým hneď vidí podvod a z dvoch zlých možností si pre istotu vyberie obidve. Takého nik neopije rožkom.

Ľudia, ktorí sú schopní nadchnúť sa pre rôzne veci častejšie naletia rôznym podvodníkom.
To je tá odvrátená strana nadchýňania sa. Na druhej strane zažijú veľa krásnych chvíľ. Viem si predstaviť tých opýtaných z videa, ako všetkým doma i v práci nadšene rozprávali o usmievavých paradajkách.

Zaujímavým sprievodným javom nadchýňania sa je zdokonaľovanie komunikačných a sociálnych zručností takých ľudí. Keď sa človek nadchne nejakým príťažlivým obrázkom vymyslenej reality, vystavuje sa nebezpečenstvu podvodu a sklamania. Na druhej strane si na vlastnej koži skúša, ako pri komunikácii s inými získať niečo naviac a nenaletieť pri tom na podvod. Takto vytrénovaní ľudia sú plní optimizmu aj keď vonku zúri kríza. Veď nie je dôležité, čo sa okolo nás deje, ale aký k tomu zaujmeme postoj.

Známy ruský humorista M. Žvaneckij hovorí: “Ani to, že vás objímajú nič neznamená. Ani to, že vás bozkávajú nič neznamená. Ani to, že sa za vás vydajú nič neznamená. Celý čas vám budú hovoriť, že vás milujú, vy sa nikdy nedozviete pravdu a prežijete šťastný život.”

Z toho vyplýva, že pri našich príjemných či nepríjemných skúsenostiach najviac záleží na tom, aký bude výsledný efekt pre nás. Či dokážeme včas odhaliť podvod, či sa vieme poučiť zo zakopnutí, či si vieme užiť krásnu chvíľu. Lebo niekedy je krása dôležitejšia, než pravda. Ako napríklad pri usmievavých paradajkách.
Schopnosť vytvárať príťažlivé obrázky novej reality, aj keď je to všetko iba výmysel, je veľmi cennou vlastnosťou vodcov a manažérov. Veľmi často sa totiž tieto pekné výmysly stávajú realitou. Viac sa o tom dozviete na našich školeniach:

AKO VIESŤ ĽUDÍ – LEADERSHIP

BRATISLAVA, št. 22.11. – pia. 23.11.2012, Cena 440,- €/osoba. Čítajte viac…

AKTIVIZÁCIA PODVEDOMIA PRE OSOBNÝ RAST A ÚSPECH

PRAHA 6, ut. 15.11. – st. 16.11.2012,
BRATISLAVA, ut.27. – st. 28.11.2012. Cena 440,. €/osoba. Čítajte viac…

MOTIVÁCIA ZAMESTNANCOV

PRAHA 6, streda 7.11.2012,
VYSOKÉ TATRY – Kežmarok, streda 5.12.2012. Cena 220,- €/osoba. Čítajte viac …

 

S pozdravom

RNDr. Alexander Birčák
Konateľ spoločnosti a lektor

Albisa s.r.o.
Mob.: +421 904 864 912